Geïnspireerd door de woorden van John Maede: ‘’When there is less, we appreciate everything much more’’, bestaat het werk van Britte Koolen uit minimalistische sculpturale installaties en wandsculpturen. Gedreven door de minimalistische principes zoals hergebruik, ordening en reductie, omarmt het werk van Britte onze universele wens om orde te scheppen in chaos. Het is noodzakelijk om te pauzeren, een moment te nemen en uiteindelijk op zoek te gaan naar de essentie.
Britte haalt haar inspiratie uit het alledaagse. Architectuur, plattegronden, maar ook een gesprek kan aanleiding geven tot nieuw werk. Het versimpelen en abstraheren speelt hierin een grote rol. Precisie is de sleutel. Onvolkomenheden die tijdens het werk aan het licht komen kunnen worden verwijderd, maar ook worden overdreven om formele elementen te worden in hun eigen recht.
De installaties lijken moeilijk of intellectueel, maar zijn het beste niet te ontdekken door analytische contemplatie, maar door eromheen te lopen, ze van alle kanten te bekijken en ze te ervaren zoals ze zijn en zoals jij bent in de ruimte.
De positie van de sculpturen binnen de installaties houdt de toeschouwer in suspensie, gevangen in het moment van beslissing of besluiteloosheid. Een millimeter naar links, of een millimeter naar rechts betekent ineens alles.
Inspired by the words of John Maede: "When there is less, we appreciate everything much more'", Britte Koolen's work consists of minimalist sculptural installations and wall sculptures. Driven by minimalist principles such as reuse, order and reduction, Britte's work embraces our universal desire to create order out of chaos. It is necessary to pause, take a moment and finally look for the essence.
Britte gets her inspiration from the everyday. Architecture, floor plans, but also a conversation can give rise to new work. Simplifying and abstracting plays a major role in this. Precision is key. Imperfections that come to light during the work can be removed, but also exaggerated to become formal elements in their own right.
The installations seem difficult or intellectual, but are best discovered not through analytical contemplation, but by walking around them, looking at them from all sides and experiencing them as they are and as you are in space.
The position of the sculptures within the installations keeps the viewer in suspension, caught in the moment of decision or indecision. A millimeter to the left, or a millimeter to the right suddenly means everything.