BREAK IT DOWN
20 september - 29 september
Het idee voor BREAK IT DOWN is spontaan ontstaan. Met een korte show sluiten we kunstjaar 2024 af. Om bezoekers, kunstenaars & designers te laten verlangen naar iCOON’s kunstjaar 2025.
In april 2025 gaat iCOON weer open.
Aan deze korte show doen mee:
- Kristel van Ballaer
- Kees Barten
- Deconstructie (Erris Huigens)
- Erik Haemers
- Lucas Hardonk
- Sebastiaan Knot
- Nieke Lemmens
- Ralph Roelse
- Thomas & Jurgen
- van Vlemmings & Schouten
- Lydia Wierenga
BLIKVANGER
Bijzonder: als blikvanger bij de ingang een werk van Koos Buster, aan ons uitgeleend door Gallery Vriend van Bavink.
SNEAK PREVIEW 2025
Dit is de laatste tentoonstelling van dit seizoen, maar... er wordt al een tipje van de sluier opgelicht en je kunt alvast een blik werpen op 2025, met ruimte voor kunstenaar/keramist Massimo Pavan van Birne Ceramics.
-
KRISTEL VAN BALLAER
De kern van het artistieke werk van Kristel Van Ballaer (°1972, België) bestaat uit het transformeren van vormen uit natuur en architectuur. In een langzaam meditatief proces onderzoekt ze vormen die haar inspireren. Ze ontdoet ze van het overbodige, tot een vorm-perfectie zich openbaart.
Van Ballaer’s werk balanceert op het snijvlak van 2D en 3D. Schilderkunst wordt ruimtelijk of vice versa. In haar onderzoek spelen schaduw en licht een essentiële rol, evenals de ruimte waarin het werk gepresenteerd zal worden.
Op het eerste gezicht is haar werk minimalistisch en uitgepuurd, maar die indruk is misleidend. Haar werk is gelaagd. De sensualiteit en tactiliteit van de afwerking valt op: verflagen in verschillende texturen creëren voelbare spanning - de zichtbaarheid van de schildershand. Het zijn bewerkingen die tijd vragen en ver weg staan van industriële vervaardiging.
In de kern werkt ze naar soberheid toe en toont de kwetsbaarheid die de mensenhand kenmerkt. Verstilling is een essentieel begrip. De kunstenaar biedt de toeschouwer rust, een heilzaam tegenwicht voor de beeldenstorm die in het dagelijks leven woedt. Ze laat de tijd stilstaan.
-
Kees Barten
Schilderen is het binnengaan in stoffen (substanties). Het is de verwondering en verrukking over hun onverwachte vormen en gevoelens. Het materiaal waaruit het schilderij bestaat wordt niet getoond als ‘het geeft niet wat voor spul’, een willekeurig goedje, maar als iets wat helpt vorm en karakter te bepalen van het schilderij.
Het verfoppervlak wordt huid. Het verfoppervlak wordt buitenkant en impliceert dus binnenkant. Verf prikkelt beweging, of gedacht aan beweging en daar doorheen schemeren gevoelens en andere woordeloze ervaringen.Daarom is schilderen toch kunst: niet uitsluitend omdat het ons bomen en gezichten en mooie dingen te zien geeft, maar omdat verf een fijn afgestemde antenne is, reagerend op iedere onopgemerkte beweging van de hand van de schilder, de subtielste schaduw van een gedachte vastleggend in kleur en textuur. In die zin treed je als schilder niet alleen je schilderij binnen, maar treed het schilderij ook jou binnen.
-
Thomas & Jurgen
Thomas & Jurgen is een grafisch ontwerp- en kunstenaarsduo gevestigd in Rotterdam. Gedreven door improvisatiemethoden, ontwikkelen ze eigen tools en regels die ze toepassen om grafische composities te creëren op uiteenlopende oppervlakken, zoals aluminium en glas.
Hun aanpak resulteert in een breed scala aan werk; van muurschilderingen, prints en installaties tot video-opnames, publicaties en sculpturen. Door niet alleen de resultaten te presenteren, maar ook de omstandigheden waarin ze tot stand zijn gekomen, creëren T&J stillevens uit vervlogen momenten.
-
Ralph Roelse
Ralph Roelse (geb. 1984, Eersel, Nederland) is een Nederlandse hedendaagse kunstenaar die met verschillende media werkt, waaronder schilderkunst, fotografie, tekenen, collage en video. Zijn werk verdiept zich in thema's als metamorfose, tijdelijkheid, macht en geweld, waarbij hij vaak de wisselwerking tussen deze concepten onderzoekt.
Roelse's creatieve reis begon op 12-jarige leeftijd toen hij zijn passie voor graffiti ontdekte en het vermogen om zijn individualiteit uit te drukken. Hij perfectioneerde zijn vaardigheden aan de SintLucas School of Art & Design in Boxtel en behaalde later een BFA aan de Academy of Art & Design AKV St. Joost in Den Bosch, met de nadruk op conceptualisme.
Roelse is momenteel gevestigd in Eindhoven, Nederland, en haalt inspiratie uit de industriële landschappen die elkaar kruisen op de grenzen van België en Duitsland. Door het mengen van vernielingen met schilderachtige expressie belicht hij de verbinding tussen het primitieve en het technologische, evenals het digitale en het fysieke.
Roelse's unieke perspectief als zowel kunstenaar als curator inspireerde de lancering van New Dutch Minimalism. De beweging debuteerde in 2023 met een tentoonstelling in KEVN in Eindhoven, Nederland, met een reeks van tien veelbelovende Nederlandse kunstenaars die minimalisme omarmen.
-
LYDIA WIERENGA
Lydia Wierenga studeerde in Kampen, Vancouver (B.C.) en Utrecht.
Tegenwoordig woont en werkt ze in Groningen.
Haar kunstpraktijk is vooral gericht op abstracte werken, zowel schilderijen als muurschilderingen en werk op papier. Ze heeft een voorkeur voor heldere kleuren en een harde confrontatie in lijn en vorm, en is vooral geïnteresseerd in hoe deze zich tot elkaar en hun omgeving verhouden.Gedurende het jaar 2019 schilderde Lydia Wierenga zwarte A4-tjes de hoek om bij mensen thuis door heel Nederland. In 2020 zette ze dit project voort. Via Instagram nodigde ze kunstenaars over de hele wereld uit om haar muurschildering in of op een hoek in hun eigen huis aan te brengen. Maar nu op A6 formaat; het formaat van een ansichtkaart. Al deze muurschilderingen en de betreffende kunstenaars werden door Lydia samengebracht in een boek: A6 murals worldwide.
De volgende stap was het starten van een fysieke kunstruimte: OFF HOOK. In augustus 2021 opende OFF HOOK haar deuren: een nieuwe kunstruimte in Groningen voor hedendaagse kunst en tentoonstellingen.
-
Nieke Lemmens
Ordening en kleur bepalen het werk, dat onderdeel uitmaakt van The Crossworks, een doorlopende reeks projecten. Ze zijn gebaseerd op de fresco-cyclus: “De Geschiedenis van het Ware Kruis”, van Piero della Francesca (± 1460; Arezzo, Italië).
Voor Crosswork lV heb ik 100 deksels en bodems van verzenddozen voorzien van zelf gewreven caseïne en pigmenten. De matte verf absorbeert sterk het licht, hetgeen een intens effect heeft op de kleurbeleving. De opstaande randen zorgen voor een architectonische relatie. Op het moment dat de toeschouwer er omheen beweegt gaan de kleuren telkens nieuwe relaties aan, zowel met elkaar, als met de omringende ruimte.
The Crossworks hebben geen definitieve staat of vorm. Ze zijn veranderlijk of in ontwikkeling en worden in de ruimte ervaren als dynamische, verbindende systemen, waarin ook de toeschouwer betrokken wordt. -
Erik Haemers
"Geïnspireerd door architectuur, design, mode, fotografie..., mijn kunstwerken zijn grafisch, minimaal, analyseren + reduceren onze omgeving, vertalen naar nieuwe objecten + omgevingen, reageren in situ, verkennen licht/ruimte, langzaam bewegen van kleine tweedimensionale prints naar grotere driedimensionale werken + installaties."
"Ik mix en schakel graag tussen analoog en digitaal, verken de mogelijkheden van industriële technologie en gebruik klassieke materialen op een nieuwe manier, daarom heb ik geen vaste 'stijl', maar probeer ik één taal te spreken omdat ik van design, architectuur, fotografie en andermans kunst hou. Ik deel graag mijn liefde door tentoonstellingen te maken/cureren, bijvoorbeeld mijn antwerartbox-project."
-
Lucas Hardonk
In zijn foto's produceert Lucas Hardonk visuele transmutaties van de werkelijkheid, waarbij hij kijkers uitnodigt om hun herinneringen op zijn werk te projecteren en hun fysieke context te vervormen.
"Sinds ik me kan herinneren, voel ik me aangetrokken tot kunst", zegt hij. “Ik sta graag ergens voor; om af te dwalen en weggeblazen te worden. Dat vind ik zo leuk aan kunst, het moet je als kijker confronteren, je moet er onderdeel van worden. Toen ik jonger was, ronddwalend door musea, had ik altijd het idee dat ik de maker van die tentoongestelde stukken wilde zijn. Ik wilde dat effect op de kijker hebben dat andere mensen hadden.”
-
Sebastiaan Knot
Sebastiaan Knot, geboren in 1970 in Groningen, woont en werkt in Rotterdam. Knot is gespecialiseerd in het creëren van levendige geometrische abstracte werken die de perceptie van de kijker op unieke wijze uitdagen. Knot werkt voornamelijk met licht als medium en is uitgegroeid tot een lichtend voorbeeld in het veld, waarbij hij de grenzen van traditionele fotografie en artistieke expressie verlegt.
Knots werk draait om de verkenning van licht en kleur, met als opvallende serie "Colliding Colors". Dit doorlopende project verdiept zich in de complexe wisselwerking tussen lichtkleuren en hun diepgaande impact op de menselijke perceptie. Knots kenmerkende stijl wordt gekenmerkt door een harmonieuze mix van tinten, waardoor visueel verbluffende composities ontstaan die het publiek boeien en een verhoogd bewustzijn oproepen van de complexiteit van kleurrelaties. Zijn werk is een bewijs van zijn beheersing van vorm, aangezien hij er consequent naar streeft de mysteries van kleurdynamiek te ontrafelen.
Sebastiaan Knots invloed strekt zich wereldwijd uit, met zijn werken prominent aanwezig in prestigieuze tentoonstellingen en collecties. Opvallend hierbij is de tentoonstelling "Vasarely Legacy" in samenwerking met Fondation Vasarely in Annet sur Marne, Frankrijk. Verder hebben Knots stukken een permanente plek gevonden in het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam, Nederland, en in het Fontainebleau in Las Vegas, Verenigde Staten, naast verschillende privécollecties wereldwijd. Zijn deelname aan bejubelde evenementen zoals de Unseen Photo Fair in Amsterdam, Nederland, en Art Miami in de Verenigde Staten en zijn werk dat weerklank vindt bij zowel het publiek als verzamelaars, verstevigen Knots positie in de internationale kunstscene.
-
Deconstructie
De lijn benadrukt, doorstreept, markeert en verbindt; het is aantoonbaar de kortste verbinding tussen twee punten.
De minimalistische schilderkunst en tekeningen van Erris Huigens verlaten regelmatig de muren van zijn studio en zijn bijvoorbeeld te vinden op de platenhoezen van labels Delsin of Metalheadz in de populairste platenzaken ter wereld. De expliciete nabijheid van het minimalisme van de jaren '60 in de VS of zelfs de concrete kunst van de jaren '30 in Europa is direct zichtbaar. Huigens gereduceerde werken kunnen worden opgevat als "visuele sampling". Hij past het bestaande materiaal aan en eigent het zich toe. Zo wordt een schaduw op het doek een onderwerp en een blauwdruk voor andere schilderijen. De terugkerende lijn als onderwerp is ook een voorbeeld. Het wordt gebruikt als een tag in graffiti en vormt mogelijk een directe verbinding met de wortels van de kunstenaar in de subcultuur.
-
van Vlemmings & Schouten
Vlemmings en Schouten bundelen hun krachten en vormen voor de gelegenheid een duo. Ze delen een passie voor minimale vormtaal, duidelijke composities en ordenen van de componenten tot een beeld wat ruimte laat voor interpretatie.
Vlemmings is gefascineerd door minimale vormen en vormtaal. Vormtaal van objecten of lichaamstaal van mensen onderweg.
Sinds 2017 werkt ze aan de projecten Kijkdozen, Vormen en Comfortzones, projecten die nog jaren doorgaan. Haar kijkdozen proberen fotokijkers een individuelere fotobeleving te geven. De vormen veraangenamen of benadrukken de beleving van een ruimte en comfortzones bieden een stadsbewoner een individuele plaats om zich even terug te trekken en ontspannen te genieten van de schoonheid van de plek of stad.Schouten's werk kenmerkt zich door heldere composities, strakke lijnen en modulaire componenten die de kunstenaar tot leven brengt in zijn twee- en driedimensionale stukken. Elk werk komt voort uit de heldere ideeën van de kunstenaar over vorm en kleur zonder dogmatisch te zijn. Achter de strakke lijnen schuilt een levenshouding die absoluut niet rigide is.
Hun gelegenheidsduo is ontstaan tijdens kunstlab ZACHT.
Alle beeldmateriaal: Anne Kære Fotografie
Klik op de foto's voor het volledige beeld en bekijk zo de hele selectie.