Michael Bom (1967), Kaapstad, Zuid-Afrika.
Studeerde aan de Willem de Kooning Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam. Werkt en woont in Rotterdam, Nederland.
Geboren in Kaapstad, niet ver van de zee, was ik al op jonge leeftijd gefascineerd door de manier waarop het oppervlak van de zee mijn zintuigen bespeelde. Elke keer dat ik keek, was de energie anders. De constant veranderende combinatie van de elementen boeide me om te blijven kijken, om te zien wat er daarna zou gebeuren.
Mijn interesse gaat uit naar de dynamische relatie tussen de kijker en het object. Het is de ervaring, boven het object, die wordt benadrukt. Door de tijdsdimensie wordt een kinetisch werk van zijn permanente bestaan beroofd omdat het altijd in beweging is en voor de toeschouwer alleen in het huidige moment leeft.
Ik werk met verschillende media zoals schilderen, prentkunst en kinetische kunst; altijd op zoek naar hoe het medium op een pure en minimale manier kan worden toegepast. Licht, ruimte, beweging, relaties, tussen de kleuren, hun posities, interacties en hun effect op elkaar zijn elementen waar ik mee speel.
De energie die ik voel bij het observeren van natuurverschijnselen samen met hun ritmes en bewegingen vormen het uitgangspunt in mijn werk. Een belangrijk motief in mijn werk is voor mij de zee. Hier verschijnt de natuur in zijn eenvoudigste, essentiële, onveranderlijke vorm. De zee is een constant bewegend landschap dat nooit twee keer hetzelfde is, maar toch hetzelfde blijft.
Door alleen stippen en cirkels te gebruiken; de meest minimale en perfecte vormen ben ik in staat om werk te creëren vanuit een basis van eenvoud en beperking.
Michael Bom (1967), Cape Town, South Africa.
Studied at the Willem de Kooning Academy for Visual Arts, Rotterdam. Works and lives in Rotterdam, the Netherlands.
Born in Cape Town, not far from the sea, I was fascinated at an early age by the way the surface of the sea played on my senses. Every time I watched, the energy was different. The constantly changing combination of the elements captivated me to keep watching, to see what would happen next.
My interest is in the dynamic relationship between the viewer and the object. It is the experience, above the object, that is emphasized. The time dimension deprives a kinetic work of its permanent existence because it is always in motion and lives only in the present moment for the viewer.
I work with different mediums such as painting, printmaking and kinetic art; always looking for how to apply the medium in a pure and minimal way. Light, space, movement, relationships, between the colors, their positions, interactions and their effect on each other are elements I play with.
The energy I feel when observing natural phenomena together with their rhythms and movements form the starting point in my work. An important motif in my work is the sea. Here nature appears in its simplest, essential, unchanging form. The sea is a constantly moving landscape that is never the same twice, yet remains the same.
By using only dots and circles; the most minimal and perfect forms I am able to create work from a base of simplicity and limitation.