Geert Lap (1951 - 2017) was een Nederlandse keramist, bekend om zijn vernieuwende benadering van keramiek. Hij vervaardigde geometrisch-abstracte keramiek, ook wel aangeduid als "keramisch minimalisme.
Opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie neemt Geert Lap al heel snel een geheel eigen plaats in de keramische wereld in. Zijn vazen, schalen en kommen zijn flinterdun met een strakke lijnvoering. Ze lijken industrieel vervaardigd, maar zijn alle ontstaan op de draaischijf. Het vroege werk van Geert Lap is van porselein en monochroom geglazuurd in één van de drie primaire kleuren, of in zwart of grijs. Hij liet de boven- en onderrand ongeglazuurd, zodat het witte porselein zichtbaar bleef. Vanaf het midden van de jaren tachtig werkte Lap met steengoed: hierdoor kon hij grotere vormen draaien. De kleuren die hij gebruikte werden rijker – nog steeds monochroom – en kregen namen als baby nail, pistache of mist.
Gedurende zijn hele carrière was Geert Lap op zoek naar de volmaakte eenheid tussen vorm en kleur. In 1988 vervaardigde hij Kleurendriehoek: 21 gelijkvormige kommen in verschillende kleuren, opgesteld in de vorm van een driehoek waarbij het kleurverloop van de primaire kleuren zichtbaar wordt. Een ander hoogtepunt binnen Laps oeuvre is 99 Variaties uit 1993: van al zijn vazen, schalen en kommen maakte Lap een miniatuuruitvoering in zwart. In 1996 werkte Lap in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch aan manshoge beelden, zijn laatste werken.
Geert Lap (1951 - 2017) was a Dutch ceramist, known for his innovative approach to ceramics. He crafted geometric-abstract ceramics, also referred to as "ceramic minimalism."
Educated at the Gerrit Rietveld Academy, Geert Lap quickly occupies a unique place in the ceramic world. His vases, dishes and bowls are wafer thin with clean lines. They appear to be industrially manufactured, but they all originated on the turntable. Geert Lap's early work is porcelain and monochrome glazed in one of the three primary colours, or in black or grey. He left the top and bottom edges unglazed, so that the white porcelain remained visible. From the mid-eighties, Lap worked with stoneware: this allowed him to turn larger shapes. The colors he used became richer – still monochromatic – and were given names like baby nail, pistachio or mist.
Throughout his career, Geert Lap was in search of the perfect unity between form and colour. In 1988 he made Color Triangle: 21 similarly shaped bowls in different colours, arranged in the shape of a triangle in which the color gradient of the primary colors becomes visible. Another highlight of Lap's oeuvre is 99 Variations from 1993: Lap made a miniature version in black of all his vases, dishes and bowls. In 1996 Lap worked on man-sized sculptures, his last works, in the European Ceramic Work Center in Den Bosch.