Niet door ongebondenheid, spontaniteit of het heftige gebaar maar juist door het evenwichtig plussen en minnen ontstaat het werk van Guus Koenraads in het isolement van zijn atelier. Het eenvoudige dat moeilijk te maken is stelt hoge eisen aan de keuze van het gebruik van kleur, materiaal en vorm.
Guus Koenraads schildert met licht, hij laat het eindeloze spel van licht en schaduw zien. De lichtval creëert het reliëf, laat de gelaagdheid van lijnen en vlakken zien. Hij reduceert het beeld tot het minimale en door de materiaalkeuze ontstaat er een fluwelige textuur. Guus Koenraads heeft een scherp oog voor detail. Zijn schilderijen zijn een nieuwe eigen omgeving geworden, een van grote rust. Al komen zijn beelden voort uit de omgeving van de mens, in het beeld is deze niet aanwezig. De concentratie ligt op de stilheid van het beeld.
De verstilde architectonische werken worden laag voor laag opgebouwd. De horizontale en verticale verdeling van lijnen en vlakken en de kleurverschillen wekken de suggestie van diepte.
Zijn werken gaan over imaginaire ruimten. De beschildering van elk doek/paneel gaat ook door op de zijkanten waardoor het ontstane beeld heel driedimensionaal wordt. Bij het ophangen komt elk schilderij los van de wand waardoor het schilderij geen onderdeel van de wand vormt maar een sterkte relatie aangaat met de omgeving waarbinnen het hangt.
Kitty Zijlmans, Hoogleraar Kunstgeschiedenis van de nieuwe tijd, Universiteit Leiden
Guus Koenraads' work arises in the isolation of his studio, not through freedom, spontaneity or the violent gesture, but precisely through the balanced pluses and minuses. The simple that is difficult to make places high demands on the choice of use of colour, material and form.
Guus Koenraads paints with light, he shows the endless play of light and shadow. The light creates the relief, shows the layering of lines and surfaces. He reduces the image to the minimum and the choice of materials creates a velvety texture. Guus Koenraads has a keen eye for detail. His paintings have become a new environment of their own, one of great tranquility. Although his images originate from the environment of man, this is not present in the image. The concentration is on the stillness of the image.
The tranquil architectural works are built up layer by layer. The horizontal and vertical distribution of lines and surfaces and the color differences suggest depth.
His works are about imaginary spaces. The painting of each canvas/panel also continues on the sides, making the resulting image very three-dimensional. When hanging, each painting separates from the wall, so that the painting does not form part of the wall, but enters into a strong relationship with the environment in which it hangs.