Vertraging is voor mij niet enkel essentieel, maar ook noodzakelijk. Aan de basis van mijn werkproces ligt het intens en tactiel waarnemen. Concrete ideeën en prikkels uit de werkelijkheid -vaak natuur of architectuur- worden vervolgens omgezet in een uit gepuurde vorm. De opeenvolgende fasen van de creatie zijn een vorm van aftasten, van bevragen en zoeken. Intuïtie is daarbij van zeer groot belang. Mijn werkwijze heeft iets meditatief: de vele bewerkingen die de huid van het hout onderzoeken, het kneden van de verf, het stil_staan en herwerken… Het is een proces dat tijd vraagt, het is zonder twijfel ‘langzaam(aan)’.
Met mijn werk probeer ik een antwoord te geven op de duizelingwekkende beeldenstroom die ons huidige leven kenmerkt. Het vormt een tegenwicht tegen de overprikkeling, tegenover de -en mijn persoonlijke- onrust. Ik keer de wereld zeker niet de rug toe, maar creëren biedt mij de troost van verstilling en traagheid. Vervolgens hoop en wens ik dat de toeschouwer die ook vindt in mijn werk.
De zoektocht naar tegenpolen en contrasten - zowel in vorm als inhoud - is essentieel in mijn werk en werkwijze. Het zijn de uitersten van ‘het hier zijn’ -van ‘het naakte zijn’*- die me raken en die de artistieke vertaling van de -en mijn- wereld bepalen.
Delay is not only essential for me, but also necessary. The basis of my work process is intense and tactile perception. Concrete ideas and stimuli from reality - often nature or architecture - are then converted into a pure form. The successive phases of creation are a form of probing, questioning and searching. Intuition is very important here. My working method has something meditative: the many operations that examine the skin of the wood, the kneading of the paint, standing still and reworking… It is a process that takes time, it is without doubt 'slow(on)'.
With my work I try to provide an answer to the dizzying stream of images that characterizes our current lives. It forms a counterbalance to the overstimulation, to the -and my personal- unrest. I certainly don't turn my back on the world, but creating offers me the comfort of stillness and slowness. Then I hope and wish that the viewer will also find this in my work.
The search for opposites and contrasts - both in form and content - is essential in my work and method. It is the extremes of 'being here' - of 'being naked'*- that touch me and that determine the artistic translation of the -and mine- world.