Donald Judd

Donald Judd (Excelsior Spings 1928 – New York City 1994) voldeed tijdens zijn leven als kunstenaar niet aan het romantische beeld van de armoedige artiest. Hij was sowieso geen man om in een hokje te stoppen.

Met een beetje goede wil zou je kunnen denken dat Donald Judd een Amerikaan als vele anderen was. Judd vervulde zijn dienstplicht in de jaren 1946 en 1947. Hij behaalde zijn bachelor (filosofie) gevolgd door een master kunstgeschiedenis en na zijn studie verdiende hij zijn boterham als kunstcriticus. Donald Judd trouwde in 1964, kreeg twee kinderen en scheidde in 1978. Als generalist ga je daarom snel de fout in met Donald Judd.

Don (voor vrienden) begon reeds in de vroege jaren veertig als schilder. Zijn werken waren expressionistisch en veranderden later in zijn carrière in een vorm die we nu hybride zouden noemen. Judd was nooit tevreden met zijn schilderijen omdat het hem naar eigen zeggen niet lukte om alle delen van zijn doeken te laten slagen. Hij vond zijn doeken te plat. De kunstenaar keerde het schilderen niet de rug toe, maar veranderde zijn manier van werken in een driedimensionale benadering.

In de ontwikkeling/voortgang van Donald Judd vallen twee zaken op. Als eerste zou je kunnen zeggen dat de identiteit die hij aan zijn kunst geeft steeds intellectueler wordt. Hij streeft er in toenemende mate naar om de kenmerken van het scheppen tot een minimum te beperken. De kleuren mogen in het laatste stadium bijvoorbeeld niet meer worden aangebracht, maar moeten van binnenuit komen. De tweede opvallende verandering ligt in het verlengde van de eerste. De werken mogen van Donald Judd niet worden uitgelegd als minimalisme, maar dragen alle kenmerken van minimalisme. Zijn kunst krijgt alleen nog de titel Untitled mee en dat is niet de enige overeenkomst met de minimalistische stroming. Judd wil graag af van een vaste uitleg over hetgeen hij schept. Veel liever ziet hij dat zijn werk vragen oproept bij de mensen die naar zijn kunst kijken en dat ze aan de slag gaan met hun vragen.

De meubelen versus de rest

Donald Judd beperkte zichzelf niet uitsluitend tot het maken van de kunst die we overal ter wereld in musea tegenkomen. Er bestaan ook tientallen meubelen van zijn hand. Voor Judd was het echter uit den boze om de meubelen naast zijn andere werken (in dezelfde ruimte) tentoon te stellen.

Marilyn Monroe, Andy Warhol en…

Als je hier voor het eerst over Donald Judd leest, dan is dat niet raar, omdat Judd in Nederland niet dezelfde bekendheid lijkt te genieten als in de Verenigde Staten. Toch is de kans groot dat je al regelmatig met hem in aanraking bent gekomen. Niet lang na de dood van Marilyn Monroe in 1962 bracht Andy Warhol een serie zeefdrukken van een foto van Monroe uit. De serie werd wereldberoemd.

Warhol schepte veel genoegen in zijn pop-art portretten. Naast Marilyn Monroe verschenen er portretten van Queen Elisabeth, Salvador Dali, Bob Dylan, John Lennon en zelfs onze eigen Beatrix werd geportretteerd. Maar wie was toch die man zonder kin?

meer over / more about

Donald Judd

SKY HIGH FARM AT JUDD FOUNDATION: THE COMMUNITY PANEL

In this video, Thelma Golden, Chief Curator and Director of the Studio Museum in Harlem; Tremaine Emory, Founder of Denim Tears and Creative Director of Supreme; Father Mike Lopez, Founder of the Hungry Monk Rescue Truck; and artist Anicka Yi sit down to explore how the concept of community has shaped their work, and the power in seeing the places we live, our histories, and even our bodies as porous, interdependent, and alive.

 

THERE IS NO NEUTRAL SPACE: THE ARCHITECTURE OF DONALD JUDD, PART 1

Julian Rose explores the question: What does it mean for an artist to make architecture? Delving into the archives of Donald Judd, he examines three architectural projects by the artist. Here, in the first installment of a two-part essay, he begins with an invitation in Bregenz, Austria, in the early 1990s, before turning to an earlier project, in Marfa, Texas, begun in 1979.

Donald Judd inspecting the new roof on the south Artillery Shed, Marfa, Texas, c. 1984. Photo: courtesy the Chinati Foundation Archives

 

Judd Foundation